Fortbildning Hybrid undervisning i finländska gymnasier

Välkommen till den här fortbildningen om hybrid undervisning! Istället för att spela in en lång föreläsning har jag valt fyra teman för att introducera tematiken. Målsättningen är att videoklippen kan ge underlag för kollegiala diskussioner och jag tar mig an ett bredare didaktiskt perspektiv eftersom jag också pekar på samhälleliga förändringar och skolans roll vid organiseringen av hybrid undervisning. Även om lärare har en nyckelroll vid utvecklingen av nya undervisningsformer är det viktigt att notera att skolan och kollegorna kan och bör stöda lärarna när hybrid undervisning utvecklas. Det kan handla om att diskutera vilka riktlinjer som behövs på skolnivå för att undervisningen ska bli smidig, vilka stödformer eleverna behöver och hurudan teknik som behövs för den slags hybrid undervisning som skolan erbjuder.

Här ger jag en överblick över de fem videoklippen för att strukturera dem. I spellistan hittar du även andra videoklipp som förstår hybrid undervisning på andra sätt än fjärruppkoppling som används i finländska regelverket eller fjärrundervisning som används i Sverige och Danmark.

Såhär skriver Utbildningsstyrelsen om distansundervisning för läropliktiga elever i Finland:

Undervisningen av barn och unga i läropliktsåldern ordnas som närundervisning. Närundervisningen ges av en lärare i en trygg studiemiljö som skolan anvisat och ordnas under de arbetstider som fastställts i arbetsplanen. Enligt lagen om grundläggande utbildning är det inte möjligt att undervisningen ordnas som distansundervisning där eleven själv väljer tidpunkten och platsen för studierna. I undervisningen kan ändå utnyttjas fjärruppkoppling t.ex. med hjälp av video eller dator, förutsatt att de ovannämnda kriterierna för närundervisning uppfylls.

https://www.oph.fi/sv/vanliga-fragor/distansundervisning-i-den-grundlaggande-undervisningen

I det första videoklippet hittar du en introduktion och några anvisningar gällande spellistan. I det andra videoklippet presenterar jag vad många lärare upplever vid hybrid undervisning och i det tredje klippet presenterar jag studerandes perspektiv. Eftersom de flesta studier som görs om hybrid undervisning sker inom högre utbildning kan erfarenheterna vara relevanta, men gymnasiet kan förstås erbjuda andra synpunkter, kanske det är något som vi kan diskutera när vi möts i oktober 2023.

I det fjärde videoklippet diskuterar jag några saker som tål att tänkas på vid hybrid kursdesign. Det kan vara värdefullt att be någon eller några kollegor att diskutera och se över hur ni planerar och organiserar era digitala kurser för att eventuellt få syn på sådant som kunde förbättras. Jag tar upp liknande frågor i spellistan om Distansundervisning och det kan vara värdefullt att se på t.ex. klippen om sociala relationer, hur distanselever kan stödas gällande digital kompetens och studiestrategier och hur digitala kurser kan struktureras. Där finns även ett videoklipp om fjärrundervisning som kan vara relevant om du fjärrsänder dina lektioner mellan två eller flera skolor.

I det femte och sista videoklippet spånar jag framåt mot några trender inom digital undervisning inom gymnasiet, bl.a. simulationer och AI.

Förhoppningsvis kan videoklippen ge dig och dina kollegor en inblick i hybrid undervisning och sporra er att utveckla er undervisning vidare. Vi ses i oktober för en diskussion – jag ser fram emot att möta bägge kollegier och era frågor!

Charlotta

Leave a comment